馮輝岳老宅

taoyuan county
TY

馮輝岳老宅

Historical Feature

Overview

馮岳輝
Average: 5 (1 vote)

橫崗背位於桃園龍潭鄉八德村聖亭路旁,因為與聖亭路以一條長約1公里的橫崗相隔,故在地人將橫崗背後的聚落稱為「橫崗背」。桃園知名的客家童謠創作家-馮輝岳,老家就座落於龍潭鄉橫崗背,堂號「始平堂」,紅磚瓦屋保存完好,雖面積不大卻別具特色。

每個人的童年歲月,都曾經在童謠的天地中歡笑與作夢。童謠創作家馮輝岳,曾任職於桃園德龍國小教務主任,沉浸在童謠和兒童文學創作長達二十年的時間,先後出版過的兒童散文、小說、雜文、童話等近三十本著作,創作的童謠不下二千首,其中還被譜上兒歌曲調,出版成錄音帶或錄影帶,也曾獲過洪健全兒童文學獎、聯合報小說獎、民生報兒童天地散文獎等,其中民生報叢書出版的「阿公的八角風箏」散文著作,還被評審推薦為優良兒童散文。

其實馮輝岳早期的作品是以給成年人讀者看的小說和散文居多,大約在1970年代末葉,他才改變創作風格,大量創作童謠作品。他一方面努力鑽研中國各省和各種語言的童謠,一方面創作國語童謠,後來並且以客家童謠為最主要作品,寫出了許多膾炙人口的作品。

穿過廚房後的兩個房間,展出著馮輝岳的客家童謠創作,未來這裡也將成立「橫崗背文學館」,蒐集馮輝岳的散文、小說、童話、童謠等作品,也會將其他在地的詩文、音樂、繪畫家作品集結起來,記錄當代時人的創作,就如馮輝岳以童謠等記錄著生活,才能讓文化沒有斷層,後人由其作品就能一窺橫崗背客家文化全貌。

Location:

Javascript is required to view this map.

Comments

Connections

Compare related sites, explore the related maps, find out about volunteering, how to get here and more. Soon, you will find ways to share this map here, too.

Getting Here

Every site using the same primary Icon on Open Green Map is automatically linked here. You can compare different approaches and solutions on this map and others around the world.
Other Sites on Map
Related Sites Worldwide
Choose a connections category from the list on the left.

Multimedia

馮岳輝

image added by pondspapago

Impacts

No impacts have been left for this site yet - be the first!

Donate to GreenMaps